2010-10-16

Jakten.

Jag kom till venjan, johannes och pappa hämta mig och vi åkte till sundinkojan. Det är en jaktstuga, liten med jordgolv, sängar längs väggarna, kartongbitar som isolering och en brasa i mitten. Det lagades lite mat, potatis och ribbs. mums. Spritflaskorna var många och användes flitigt. fick mig ett par öl, en grogg och lite whiskey. Sen kom grannlaget på besök, fullare än alla andra. Roligast är ju Venjansmål!
Gick ut och gick med en hund mitt i skogen, kålsvart med bara en ficklampa, det var lite läskigt.
Somnade fort, var varm hela natten. vaknade vid tre, 6 stora karlar som znarkar är lika med orkester. kissade och försökte somna om, pappa hade precis eldat, svettades så det kliade på hela kroppen och sparkade på Brus-per som låg bredvid mig och znarkade högst.

På morgonen åt jag gröt till frukost, sen åkte vi på samling sen på första passet, om vi hade en kvart tidigare hade vi fått se en varg tydligen, så vi släppte inga hundar där. Jag och papps vandrade ut till skogs och satt oss på en stubbe. en liten bit bort blev en kviga skjuten ganska direkt. men det var allt på några timmar. Sen var jag med och hämtade älgen. Det kändes hemskt att se den, blodet rann ur näsan och den rykte av värme. Kände så hemskt att ett liv tog slut alldeles nyss, så plötsligt, på grund av en människas vapen.
Sedan dra upp den på älgdragaren, såg inte heller så trevligt ut.
Nästa pass fick jag och pappa gå betydligt längre, och brantare, det var uppe på ett mindre berg. Blåste lite där, men vi behövde ingen eld. Bra utsikt också, åkte förbi två militärplan nere i dalen bredvid.
Vi hörde hur de skälldes av hundar och sköts överallt runtikring oss. Så där blev det 3 st, tjur och en ko med kalv :( plus en grävling.
Sen fick dom lov att flå och slakta lite, inte så trevligt , men ändå nyttigt att se hur det går till.
Mycket som används av älgen liksom. tunga äter man, köttet äter man, skinnet till skinn. Och tänk vilket arbete det är för dessa köttbitar, och vad fint och rent kött det är. Inge djurplågeri alls om man jämför med grisar som får vara inne hela sitt liv.
Sen gick jag till bussen. Var ganska mör sen. men skönt att vara ute och se naturen, och vara med pappa, vi har pratat väldigt mycket, eller ja, viskat..







haha

Inga kommentarer: